Kokmolen

Tuinder- of Kogjespolder
Warmond

De Kokmolen wordt in bedrijf gehouden door een parttime molenaar die betaald wordt door het Hoogheemraadschap van Rijnland. De molen fungeert als hoofdbemaling van de Tuinder- of Kogjespolder

Historie

Molen De Kok is een conisch toelopende stenen poldermolen die deels gepleisterd is. Hij is gebouwd in 1809. De molen is Oud-Hollands opgehekt en heeft een vlucht van 14  meter. De molen ligt aan de zuidzijde van de Dieperpoel op een eiland in de Kagerplassen. De Kogjespolder werd voor 1633 gesticht, de Tuinderpolder voor 1686. In 1686 werden beide polders samengevoegd.

Eind december 1972 of januari 1973 is de bovenas gebroken. Daarna werd een nieuwe stalen bovenas gestoken die thans nog aanwezig is. Later volgden ook stalen molenroeden. Sinds januari 2005 is het Hoogheemraadschap van Rijnland eigenaar van de molen. Daarvoor was de molen eigendom van het Waterschap De Oude Rijnstromen en tot 1979 was de molen eigendom van de Tuinder- of Kogjespolder.

Medio 2018 is de molen overgedragen aan de Rijnlandse Molenstichting.

Bijzonder: De molen is nog…

Historie

Medio 2018 is de molen overgedragen aan de Rijnlandse Molenstichting.

Bijzonder: De molen is nog altijd voor hoofdbemaling van de polder in gebruik, er is geen mechanische bemaling. Een zeer zeldzame situatie in Nederland die al eeuwen als zodanig bestaat. Slechts weinig polderland wordt nog uitsluitend op windkracht bemalen.

• Bezoek: als de molen draait en op afspraak
    Afspraak: c.a.m.dehaas1905@gmail.com
    Bereikbaarheid: eenmaal op het eiland loopt er een voetpad naar de molen