zaterdag 25 mei

St. Agathakerk
Heereweg 273
2161 BH Lisse

De Stichting Vrienden van het Adema-orgel te Lisse organiseert weer een orgelconcert in de Sint-Agathakerk van Lisse. Het monumentale Adema-orgel in deze kerk zal dan bespeeld worden de bekende organist Minne Veldman.

Veldman was één keer eerder te gast in Lisse voor het opnemen van een online-orgelconcert. Dat concert is nog steeds terug te beluisteren op zijn Youtube-kanaal.

Op zaterdag 25 mei is hij weer terug in Lisse en ditmaal bent u van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn! Minne Veldman heeft een prachtig programma samengesteld met muziek die het orgel op het lijf geschreven is. In het hart van het programma staat de enigszins onbekende maar zeer fraaie Symphonie III van Charles-Marie Widor. Geopend wordt met een werk van eigen bodem, de Sonata da Chiesa van Hendrik Andriessen. Afgesloten wordt met Choral III van César Franck. Verder zal nog muziek klinken van collega Ronald de Jong en de Franse componist Joseph Guy Ropartz.

Minne Veldman ontvi…

Minne Veldman ontving zijn muzikale opleiding aan het conservatorium in Zwolle. Met zo’n 50 orgelconcerten per jaar in binnen- en buitenland is hij een veelgevraagd concertorganist. Van zijn orgelspel verschenen 13 solo-cd’s op toonaangevende Nederlandse orgels.

Op internet staan honderden video’s van zijn orgelspel, waaronder 79 complete online-orgelconcerten. Ook gaf hij concerten in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Zuid-Afrika, Canada en Amerika. Als kerkorganist is hij actief sinds 1994, eerst in Hasselt en sinds 1998 in de Rehobothkerk te Urk. Daarnaast geeft hij orgelles en is hij als dirigent werkzaam bij twee mannenkoren, twee gemengde koren en een groot kinderkoor van 100 kinderen op Urk.

Iedereen wordt van harte uitgenodigd dit concert bij te wonen. De toegang tot het concert is gratis, na afloop is er een collecte om de onkosten te bestrijden. Voor meer informatie zie www.ademavrienden.nl

• Zaterdag 25 mei 2024 om 20.15 uur